Migréna a tapety

AJ TAPETY MÔŽU VYVOLAŤ MIGRÉNU

Bolí vás hlava? Dajte si pozor na žiarivé svetlo a farby. Trápi vás migréna? Zmeňte svoje pracovné a domáce prostredie. Čo môže za nevoľnosť, poruchy videnia a jednostrannú, pulzujúcu bolesť hlavy? Stres, zmena počasia, nedostatok spánku a tiež celý rad vecí, ktoré by vám možno ani nenapadli, ako napríklad bielo-čierne dlaždice na podlahe.

Migréna nie je len obyčajná bolesť hlavy, ide o niekoľkohodinový záchvat, ktorý prebieha v rôznych fázach a vyznačuje sa početnými príznakmi vrátane pulzujúcej jednostrannej bolesti hlavy, nevoľnosti a vracania. Keď bolesti odznejú, chorý sa cíti unavený, nemá chuť do jedla a nemôže sa sústrediť. Migrénou trpí 20 % žien a 7 % mužov.

Ak ste náchylní na bolesti hlavy, mali by ste si popri bežne známych spúšťacích faktoroch, ako psychické vypätie, zmena počasia, nedostatok alebo naopak nadbytok spánku či príjem niektorých druhov potravín, dávať pozor aj na to, aké farby a vzory vás doma či na pracovisku obklopujú. Časť osôb trpiacich migrénou (32v– 40 %) je totiž citlivá na svetlo, najmä jeho ostrosť, žiaru, blikanie, a tiež na jasnosť farieb a vzorov, ktoré môžu veľmi rýchlo vyvolať záchvat migrény.

Nebezpečné vzory a farby:

  • Jasné, žiarivé farby, najmä na stenách či podlahe. Medzi najrizikovejšie patria čierno-biele dlaždice.
  • Tapety, maľba s pruhmi alebo ostro zakončenými vlnovkami, kockované vzory.
  • Pozor aj na väčšie čisto biele plochy, napr. steny v kancelári. Súvislé plochy je vhodné prerušiť obrázkom, plagátom alebo vhodne umiestnenou kvetinou.
  • Riešením je používať v interiéroch neutrálne, upokojujúce farby, vyvarovať sa kontrastných vzorov.

Záchvat migrény môžu u niektorých jedincov vyvolať i blikajúce svetlá či oslnenie. Existujú spôsoby, ako eliminovať ich vplyv prostredníctvom malých zmien v domácnosti i na pracovisku:

  • Uistite sa, že osvetlenie je dostatočné a dobre umiestnené.
  • Žiarivkové osvetlenie by malo byť riadne udržiavané tak, aby nehrozilo, že začne blikať.
  • Žiarivky by mali čo najvernejšie napodobňovať prirodzené denné svetlo.
  • Vyhnite sa lešteným povrchom, hladkým bielym stenám atď., ktoré môžu odrážať svetlo. Vhodnejšie sú matné povrchové úpravy.
  • Okná vybavte nastaviteľnými žalúziami.
  • Zvážte počítač s plochou obrazovkou a umiestnite ho tak, aby sa na obrazovke neodrážalo svetlo z okien.
  • Nastavte jas obrazovky až na minimálnu čitateľnú úroveň.
  • Majte dobre nastaviteľnú ergonomickú pracovnú stoličku. Pravidelne od práce vstávajte a urobte si prestávku.

Ľahké a menej časté záchvaty migrény je vhodné liečiť bežnými liekmi proti bolesti. Ďalšou možnosťou je voľnopredajný liek špeciálne určený na tlmenie migrény a tenzné bolesti hlavy s názvom Migralgin. Jeho výhodou je kombinácia troch účinných látok (paracetamolu, kyseliny acetylsalicylovej a kofeínu), ktorá zosilňuje účinnosť lieku, skracuje nástup účinku a tiež znižuje počet prípravkov potrebných na zvládnutie bolesti. Kofeín navyše zmierňuje príznaky únavy, podporuje duševnú motiváciu a výkon.
Neliečená migréna spontánne odznie až po 4 – 72 hodinách, po ktorých nasleduje ešte tzv. postdromálna fáza, keď je chorý po odznení bolesti často unavený a trpí nechuťou do jedla a poruchami koncentrácie. Liečbu záchvatu migrény preto zbytočne neodkladajte.

Migralgin® je voľnopredajný liek na vnútorné užitie. Pozorne si prečítajte písomnú informáciu pre používateľa a poraďte sa s lekárom alebo lekárnikom.

SACS.GANTIZ.16.01.0087(2)